Το Πεκίνο, καθώς πλησιάζει η ψηφοφορία για τους δασμούς της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, χρησιμοποίησε μια προσέγγιση με καρότο και ραβδί για να αντιμετωπίσει το μπλοκ των 27 κρατών μελών, απειλώντας με εμπορικά αντίποινα, ενώ παράλληλα έπεισε τα κράτη-κλειδιά της ΕΕ να ξεκινήσουν κατ' ιδίαν συνομιλίες για συμφωνίες και επενδύσεις.
Το πιθανό πλήγμα των αντιτίμων στα προϊόντα της ΕΕ θα πέσει κυρίως σε κράτη όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία που έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στους δασμούς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ διακυβεύονται οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων και μπράντι προς τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Γερμανία, η Φινλανδία και η Σουηδία, που δεν πίεσαν υπέρ των δασμών, θα αισθανθούν μικρότερο αντίκτυπο, με μικρή έκθεση στα εξαγωγικά είδη που έχει ξεχωρίσει η Κίνα.
Η τακτική της Κίνας φαίνεται να αποδίδει.
Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ ολοκλήρωσε την επίσκεψή του στην Κίνα αυτή την εβδομάδα, καθήμενος σε ένα κινεζικό EV και λέγοντας ότι ήταν «τιμή». Στη συνέχεια κάλεσε απροσδόκητα την ΕΕ να επανεξετάσει τη θέση της.
Σύμφωνα με ισπανική κυβερνητική πηγή, η αντιπροσωπεία του Σάντσεθ έφυγε με την αίσθηση ότι «η Ισπανία είναι πιο σημαντική τώρα» και ότι μια συμφωνία για τους δασμούς στα προϊόντα χοιρινού κρέατος ήταν κοντά.
Ως γλυκαντικό, μια κινεζική εταιρεία συμφώνησε να κατασκευάσει εργοστάσιο ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων στην Ισπανία για την κατασκευή μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου, σε μια προφανή υποστήριξη των πράσινων φιλοδοξιών της Ισπανίας.
Με το χοιρινό κρέας και τα γαλακτοκομικά, η Κίνα μεγιστοποιεί το «εγχώριο πολιτικό κόστος» για τις χώρες που ψηφίζουν για την επιβολή δασμών EV, δήλωσε ο οικονομολόγος Mei Xinyu, με έδρα το Πεκίνο, με τον αγροτικό τομέα να παίζει συχνά ρόλο στην πολιτική της ΕΕ.
«Τα προϊόντα αυτά βασίζονται στην Κίνα ως μία από τις κορυφαίες εξαγωγικές αγορές τους», δήλωσε.
Οι εξαγωγές χοιρινού κρέατος, γαλακτοκομικών προϊόντων και κονιάκ από την ΕΕ προς την Κίνα ανέρχονται σε περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, αν και δεν θα υπόκεινται σε δασμούς όλα τα προϊόντα αυτών των κατηγοριών. Οι εξαγωγές του μπλοκ προς την Κίνα ανήλθαν πέρυσι σε πάνω από 280 δισεκατομμύρια δολάρια.
"Ώρα για συγκράτηση"
Αισθανόμενη ακόμη την πίεση των αμερικανικών δασμών που επιβλήθηκαν κατά την εποχή Τραμπ, η Κίνα δεν επιθυμεί εμπορικό πόλεμο με την ΕΕ. Αλλά το Πεκίνο έχει καταστήσει σαφές ότι θα πολεμήσει εάν οι Βρυξέλλες επιβάλουν πρόσθετους δασμούς EV έως και 35,3%.
Οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 38% το 2023 σε 656.000 μονάδες, συμπεριλαμβανομένων των αποστολών σε χώρες εκτός ΕΕ. Η Ευρώπη αντιπροσώπευε περισσότερο από το 40% των EV που απεστάλησαν από την Κίνα πέρυσι, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters που βασίζονται σε στοιχεία από την Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας.
Ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου Wang Wentao θα επισκεφθεί την Ευρώπη την επόμενη εβδομάδα και θα έχει συνομιλίες με τον επικεφαλής του εμπορίου της ΕΕ, Valdis Dombrovskis.
Ο Γουάνγκ θα επισκεφθεί επίσης την Ιταλία, η οποία υποστηρίζει τους δασμούς για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ παράλληλα επιδιώκει κινεζικές επενδύσεις για τη δημιουργία παραγωγικής ικανότητας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Κίνα χρειάζεται τουλάχιστον 15 μέλη της ΕΕ που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ για να αντιταχθούν στους δασμούς σε ψηφοφορία τον Οκτώβριο.
Ωστόσο, οι θέσεις εντός της ΕΕ παραμένουν διαφορετικές. Ορισμένα μικρότερα κράτη κρατούν χαμηλούς τόνους. Άλλα δίνουν προτεραιότητα στους δεσμούς πιο κοντά στο εσωτερικό τους.
«Οι εξαγωγές της Ιρλανδίας προς την Κίνα είναι μόνο ένα μικρό κλάσμα (των εξαγωγών της), οπότε η Ιρλανδία θα δώσει προτεραιότητα στην αγορά και τη σχέση της ΕΕ έναντι της Κίνας», δήλωσε Ιρλανδός εμπορικός αντιπρόσωπος στην Κίνα, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας.
«Η Κίνα εξακολουθεί να είναι σημαντική, αλλά οι επιχειρήσεις με την Κίνα είναι δύσκολες και δεν αναπτύσσονται τόσο καλά όσο αναμενόταν».
Η Ιρλανδία είναι ο πέμπτος πιο εκτεθειμένος παραγωγός της ΕΕ στην έρευνα της Κίνας για τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ο έκτος χειρότερος στην έρευνα για το χοιρινό κρέας.
"Σοκ και Δέος"
Αντίθετα, η Κίνα φαίνεται να μην αφήνει περιθώρια για διαπραγματεύσεις ή παραχωρήσεις με τον Καναδά, χτυπώντας τον τη Δευτέρα με μια έρευνα αντιποίνων στις εξαγωγές κραμβόσπορου, αφού η Οτάβα εισήγαγε τον Αύγουστο δασμό 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σε αντίθεση με τις Βρυξέλλες, το Πεκίνο δεν έδωσε στην Οτάβα καμία δημόσια προειδοποίηση για το πώς θα μπορούσε να ανταποδώσει, μηνύματα που συχνά μεταδίδονται από κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης όπως η Global Times.
Ο He Yongqian, εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου, δήλωσε ότι «τα σχετικά στοιχεία δείχνουν ότι οι εξαγωγές κραμβέλαιου του Καναδά στην Κίνα έχουν αποτελέσει αντικείμενο ντάμπινγκ και έχουν προκαλέσει σημαντική ζημία στην εγχώρια βιομηχανία», όταν του ζητήθηκε να εξηγήσει τη διαφορά στην προσέγγιση.
Η πρεσβεία του Καναδά στο Πεκίνο δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
Αντιθέτως, το Πεκίνο ήταν σαφώς ανοιχτό σε διαπραγματεύσεις με την ΕΕ, δήλωσε ο Even Pay, αναλυτής της Trivium China με έδρα το Πεκίνο, ο οποίος ειδικεύεται στη γεωργία.
«Με τον Καναδά, πήγαν κατευθείαν για σοκ και δέος», δήλωσε ο Pay.