Ενώ εκφράζονται θεμιτές ανησυχίες σχετικά με τη χρηματοδότηση τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα, η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι η διαχείριση της ενεργειακής μετάβασης με τρόπο που δεν θα εμβαθύνει τις κοινωνικές ανισότητες, δήλωσε ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ.
«Μέχρι στιγμής η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η δημιουργία μιας δίκαιης μετάβασης» που διασφαλίζει τη δικαιοσύνη για τους φτωχότερους ανθρώπους », δήλωσε ο Ντιτέρικ Σάμσον, επικεφαλής του προσωπικού του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Frans Timmermans.
Προηγούμενες βιομηχανικές μεταβάσεις, παρόλο που έχουν ανυψώσει εκατομμύρια από τη φτώχεια, τείνουν επίσης να παγιώσουν τη δύναμη της άρχουσας τάξης.
«Τείνει πάντα να καταλήγει με περισσότερα χρήματα και περισσότερη δύναμη στα χέρια λιγότερων ανθρώπων», δήλωσε ο Samson, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο αύξησης των ανισοτήτων με την ενεργειακή μετάβαση.
Στην Ευρώπη, αυτό που έκαναν οι κυβερνήσεις στο παρελθόν είναι «να αποκαταστήσουν τις ζημιές μετά», είπε, σημειώνοντας ότι οι ευρωπαϊκές χώρες μέχρι τώρα «ήταν αρκετά καλές» στη διασφάλιση της δικαιοσύνης στην κοινωνία.
«Αλλά δεν μπορούμε να επαναλάβουμε αυτήν τη συνταγή αυτή τη φορά», πρόσθεσε ο Samson, λέγοντας ότι η ενεργειακή μετάβαση «είναι πολύ μεγάλη» σε μέγεθος και πεδίο για να αγνοήσει την κοινωνική διάσταση.
Αν συνέβαινε αυτό, «ο πληθυσμός δεν θα το αποδεχτεί», προειδοποίησε.
Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι ο φόρος άνθρακα του 2018 στα προϊόντα πετρελαίου στη Γαλλία, ο οποίος οδήγησε σε μέση αύξηση 0,10 ευρώ στην τιμή της βενζίνης και του ντίζελ. Παρόλο που η αύξηση των τιμών ήταν μικρή, πυροδότησε οργισμένες διαμαρτυρίες στους δρόμους του Παρισιού, που χιονόμπαξαν σε ένα ευρύτερο αντικυβερνητικό κίνημα γνωστό ως «κίτρινα γιλέκα».
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δώσει ιδιαίτερη προσοχή στην κοινωνική δικαιοσύνη κατά την υποβολή της δέσμης μέτρων για την κλιματική νομοθεσία τον Ιούνιο, δήλωσε ο Samson.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει μεταρρυθμίσεις στην αγορά άνθρακα την επόμενη χρονιά και έχει υποστηρίξει την ιδέα της επέκτασης του συστήματος - το οποίο αναγκάζει τις εταιρείες να αγοράσουν άδειες για την κάλυψη της ρύπανσης τους - σε τομείς όπως η ναυτιλία, τα κτίρια και οι οδικές μεταφορές.
Ωστόσο, ο Frans Timmermans, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είναι υπεύθυνος για την Πράσινη Συμφωνία, δήλωσε ότι «προσωπικά δεν ήταν πεπεισμένος ότι αυτός είναι ο σωστός δρόμος προς τα εμπρός», επαναλαμβάνοντας επικρίσεις από περιβαλλοντικές ομάδες που προειδοποίησαν ότι η συμπερίληψη των οδικών μεταφορών στο ETS τιμές καυσίμων και ζωοτροφών δημοφιλής δυσαρέσκεια
Ένας «πιο αποτελεσματικός» τρόπος μείωσης των εκπομπών στις οδικές μεταφορές θα ήταν η ενίσχυση των προτύπων CO2, είπε ο Timmermans, μια στάση που υποστηρίζεται και από τους περιβαλλοντολόγους, διότι επιβαρύνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και όχι τους καταναλωτές.
Αυτές οι απόψεις επαναλήφθηκαν από τον Simone Mori, διευθυντή της Ευρώπης στο ιταλικό ενεργειακό βοηθητικό πρόγραμμα Enel, ο οποίος υποστήριξε την εκδήλωση EURACTIV.
Αν και το ETS πρέπει να γιορτάζεται για την εξόρυξη άνθρακα από τον τομέα της ενέργειας, δεν είναι αλεξίσφαιρη για τις οδικές μεταφορές, όπου «τα πρότυπα και οι στόχοι είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί», δήλωσε ο Mori.
Παρόμοιες ανησυχίες έχουν εκφραστεί σχετικά με την ιδέα της συμπερίληψης κτιρίων στο ETS, με ορισμένες μελέτες να προειδοποιούν ότι θα αυξήσει το κόστος θέρμανσης για τα φτωχότερα νοικοκυριά χωρίς να επιφέρει μεγάλη μείωση στις εκπομπές.
Στην Ιταλία, είπε ο Μόρι, η κυβέρνηση έχει θεσπίσει ένα σύστημα οικολογικού μπόνους για την προώθηση των ανακαινίσεων ενεργειακής απόδοσης στον τομέα της στέγασης. Κατά την άποψή του, τέτοια συστήματα είναι πιο αποτελεσματικά επειδή λειτουργούν ως κίνητρα για την ανακαίνιση των νοικοκυριών και όχι ως τιμωρία.
«Χρειάζεστε έναν πολύ απλό μηχανισμό που να είναι κατανοητός από τους πολίτες. Η ενεργειακή μετάβαση θα πετάξει επειδή οι πολίτες θα αγοράσουν », είπε ο Μόρι.
Νωρίτερα φέτος, μια μελέτη με επικεφαλής το ίδρυμα Enel διαπίστωσε ότι οι πολιτικές τιμολόγησης του άνθρακα μπορεί μερικές φορές να επηρεάσουν άνισα τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος.
«Θα μπορούσαν να υπάρξουν περισσότερα κίτρινα γιλέκα στο μέλλον», προειδοποίησε η μελέτη, αναφερόμενη στις ταραχές που πέρασαν στη Γαλλία το 2018.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις