Αξίζει να σημειωθεί πως με τη συγκεκριμένη πρόταση πλήττονται κατά κύριο λόγο οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, οι οποίοι κατέχουν το 75% των επιλέξιμων εκτάσεων, που εισπράττουν άμεσες ενισχύσεις.
Και από αυτά, το 48% αναφέρεται σε εκτάσεις βοσκότοπων, στις οποίες εκτρέφεται το 85% του ζωικού κεφαλαίου της χώρας.
Είναι προφανές ότι πρέπει να αντιληφθεί το ΥΠΟΙΚ πως δε μπορεί να φορολογήσει άγονες εκτάσεις βοσκοτόπων, που είναι δημόσιες!
Η μόνη σοβαρή πρόταση σε σχέση με την πολιτική γης προέρχεται από την ΠΑΣΕΓΕΣ και αφορά ένα μικρό τέλος στις εγκαταλειμμένες γεωργικές γαίες, ώστε να ενισχυθεί η παραγωγική βάση στον πρωτογενή τομέα, όσοι δηλαδή καλλιεργούν.
Ολόκληρη η επιστολή
Κύριε Υπουργέ,
Όπως σας έχουμε επανειλημμένα ενημερώσει με προηγούμενα έγγραφά μας, διαρκώς επιδεινώνεται η κατάσταση στον αγροτικό τομέα της χώρας εξαιτίας της ύφεσης στην οικονομία, της συνεχιζόμενης υπο-χρηματοδότησης και απο-επένδυσης του αγροτικού τομέα, της εντεινόμενης έλλειψης ρευστότητας στην αγορά, αλλά και ως συνέπεια των πρόσφατων μέτρων της Κυβέρνησης σε βάρος των αγροτών.
Υπενθυμίζεται ότι η επιβάρυνση των αγροτών, από τις περικοπές του μνημονιακού νόμου 4093/2012, για το έτος 2013 ανέρχεται σε 1.070 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, στον ίδιο αυτό νόμο, η έκτακτη ειδική εισφορά που επιβλήθηκε στους επαγγελματίες αγρότες επί των ακαθάριστων εσόδων τους από τη λειτουργία φωτοβολταϊκών σταθμών εκτιμάται στο ύψος των 45 εκατ. ευρώ περίπου. Επιπρόσθετα, με τις διατάξεις του νόμου 4110/2013, αυξάνεται σημαντικά η φορολογία των αγροτών στο εισόδημά τους, με αποτέλεσμα ο επιπλέον φόρος που θα επιβληθεί στους αγρότες για το έτος 2013, σε σχέση με το υφιστάμενο επίπεδο να εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο ύψος 145 εκατ. ευρώ περίπου. Παράλληλα, με τις ρυθμίσεις του ίδιου ως άνω νόμου αυτού καταργείται η απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων που αφορά στις συναλλαγές μεταξύ των μελών τους, επιφέροντας πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση σε βάρος τους, της τάξεως των 107 εκατ. ευρώ περίπου. Σημειώνεται εξάλλου ότι από την ήδη επιβληθείσα μείωση του συντελεστή επιστροφής ΦΠΑ από 11 σε 6% θα περιοριστούν τα έσοδα των αγροτών κατά 150 εκατ. ευρώ, ενώ με τη νέα άνοδο στο αγροτικό τιμολόγιο της ΔΕΗ κατά το 2013 αυξάνεται πρόσθετα το κόστος παραγωγής, με μέγεθος που υπερβαίνει, το επίπεδο των 40 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για μέτρα και ρυθμίσεις σε βάρος των αγροτών που εκτός του ότι κινούνται εκτός κάθε ορίου κοινωνικής ανοχής επιφέρουν αφαίμαξη που συνολικά υπερβαίνει το 2013 το ύψος των 1.550 εκατ. ευρώ. Πέραν όμως των δυσμενών επιπτώσεων των μέτρων αυτών στο ήδη περιορισμένο αγροτικό εισόδημα, το οποίο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat στο διάστημα της τελευταίας τριετίας έχει συρρικνωθεί κατά 15 και πλέον ποσοστιαίες μονάδες, δεν φαίνεται να έχουν κατανοηθεί από την Κυβέρνηση και οι δυσμενείς επιπτώσεις που προκαλούνται στον αγροτικό τομέα στο σύνολό τους, μια και όπως έχει αναφερθεί ήδη καταγράφεται σημαντική μείωση της εγχώριας αγροτικής παραγωγής, αλλά και περαιτέρω επιδείνωση του διατροφικού ελλείμματος της χώρας.
Παρά τις εξαιρετικά δυσμενείς αυτές εξελίξεις, στο διάστημα των τελευταίων ημερών παρουσιάζονται δημοσιεύματα που αναφέρονται σε επικείμενα νέα μέτρα σε βάρος των αγροτών της χώρας, τα οποία φαίνεται ότι επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα αυτά προκύπτει ότι συζητείται φορολόγηση της αγροτικής γης σε ένα επίπεδο που κυμαίνεται από 10-20 ευρώ ανά στρέμμα καλλιεργούμενης έκτασης, με ευνοϊκότερη, ενδεχόμενα, αντιμετώπιση της επιβάρυνσης αυτής προκειμένου για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.
Όπως έχει επανειλημμένα αναφερθεί από την ΠΑΣΕΓΕΣ, τα καλλιεργούμενα αγροτεμάχια δεν αποτελούν, για να φορολογηθούν, είδος πολυτελείας. Αντίθετα, συνιστούν έναν από τους πλέον κρίσιμους συντελεστές αγροτικής παραγωγής, οι οποίοι, όπως είναι γνωστό, δεν φορολογούνται αυτούσιοι, παρά μόνο ως προς το εισόδημα που αποφέρουν. Πέραν όμως της καταστρατήγησης αυτής της βασικής οικονομικής αρχής, η επιχειρούμενη φορολόγηση των αγροτεμαχίων θα αποτελέσει τη χαριστική βολή στο αγροτικό εισόδημα, αποδυναμώνοντας κάθε προσπάθεια και προοπτική για τη στήριξη του αγροτικού τομέα - και ιδιαίτερα της κτηνοτροφίας, που χειμάζεται από μια πρωτοφανή κρίση εξαιτίας της συνεχούς ανόδου των τιμών των ζωοτροφών και όχι μόνο. Επισημαίνονται ειδικότερα τα εξής :
1. Αγνοείται το γεγονός ότι από τη συνολική επιλέξιμη έκταση που δηλώθηκε κατά το 2012 από αγρότες-δικαιούχους άμεσων ενισχύσεων, που ανέρχεται σε 55 εκατ. στρέμματα, ποσοστό 50% περίπου αφορά σε εκτάσεις βοσκοτόπων (27 εκατ. στρέμματα), οι οποίες, όπως είναι γνωστό, σχεδόν στο σύνολό τους (κατά 95% και πλέον) είναι δημόσιες εκτάσεις, που ενεργοποιούν δικαιώματα (άμεσες ενισχύσεις) αξίας που υπερβαίνει το ύψος των 380 εκατ. ευρώ ετησίως. Πρόκειται συνεπώς για εκτάσεις που δεν μπορούν να φορολογηθούν και οι οποίες κατά ποσοστό 80% και πλέον βρίσκονται σε ορεινές-μειονεκτικές περιοχές, αποτελώντας τη βάση της κτηνοτροφικής δραστηριότητας της χώρας.
2. Παραβλέπεται το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος των αγροτεμαχίων των επαγγελματιών αγροτών αφορούν σε ενοικιαζόμενες εκτάσεις. Πραγματικά, σύμφωνα με τα διατιθέμενα στοιχεία, στους επαγγελματίες αγρότες, που αποτελούν το 37% περίπου (282.497 αγρότες κατά το 2012) του συνόλου των αγροτών-δικαιούχων άμεσων ενισχύσεων, το μεγαλύτερο μέρος του πλήθους των επιλέξιμων αγροτεμαχίων τους, κατά ποσοστό 56% περίπου, αφορά σε μισθωμένες καλλιέργειες, οι οποίες μάλιστα καλύπτουν το 77% (31,12 εκατ. στρέμματα) της συνολικής δηλούμενης έκτασης. Συνεπώς στην περίπτωση κατά την οποία φορολογηθούν οι εκτάσεις αυτές, η επιβάρυνση που θα προκύψει είναι βέβαιο ότι θα έχει ως συνέπεια την κατάρρευση του αγροτικού εισοδήματος, μια και θα μετακυλιστεί στους αγρότες παραγωγούς.
3. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι μεγάλο μέρος των επιλέξιμων εκτάσεων των επαγγελματιών αγροτών αφορά σε βοσκότοπους. Πραγματικά, από το σύνολο της δηλωθείσας επιλέξιμης έκτασης των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών (40,8 εκατ. στρέμματα) ποσοστό της τάξεως του 48% αναφέρεται σε εκτάσεις βοσκοτόπων. Σημειώνεται επίσης ότι οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες αποτελούν το κορμό της κτηνοτροφικής παραγωγής της χώρας, μια και εκτρέφουν το 84% του ζωικού κεφαλαίου τόσο στην αιγοπροβατοτροφία - που αποτελεί κλάδο με σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα για τη χώρα, όσο και στην αγελαδοτροφία.
Συμπερασματικά, παραμένει αντικειμενικά αδύνατη, αλλά και εθνικά επιζήμια η φορολόγηση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, ενώ η προχειρότητα με την οποία χειρίζεται από ορισμένα μέσα ενημέρωσης το κρίσιμο αυτό ζήτημα, αλλά και η άγνοια στοιχειωδών δεδομένων και μεγεθών επιβάλλουν την απόσυρση της πρότασης. Το μοναδικό θέμα που εκκρεμεί και θα μπορούσε ίσως να συζητηθεί, αφορά στην πρόταση που σας έχει επανειλημμένα υποβάλλει η ΠΑΣΕΓΕΣ, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η επιβολή ενός μικρού τέλους, στις εγκαταλειμμένες γεωργικές γαίες, έτσι ώστε να ενισχυθεί η παραγωγική βάση του αγροτικού τομέα.
Προκειμένου ωστόσο η ενημέρωσή μας να μην βασίζεται σε διαρροές, οι οποίες ενδεχόμενα διοχετεύονται και από κύκλους του Υπουργείου σας, κρίνεται απόλυτα αναγκαίο να μας γνωρίσετε τις απόψεις σας. Σε κάθε περίπτωση πάντως θεωρείται απαραίτητη η παρέμβασή σας προκειμένου να ληφθούν άμεσα υπόψη οι επισημάνσεις που αναφέρθηκαν προηγούμενα.
Με τιμή
Ο Πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ
Τζανέτος Καραμίχας
Κοινοποιήσεις :
1. κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη – Υπουργό Αγροτ. Ανάπτυξης & Τροφίμων –
Fax : 210-5237904
2. κ. Μάξιμο Χαρακόπουλο – Αναπλ. Υπουργό Αγροτ. Ανάπτυξης & Τροφίμων-
Fax : 210-5230472
3. κ. Γ. Μαυραγάνη – Υφυπουργό Οικονομικών – Fax : 210-3232524