Σε επίκαιρη ερώτηση στην βουλή απάντησε ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών Κος Τρ.Αλεξιάδης, σχετικά με το θέμα του Λαθρεμπορίου καυσίμων.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης και της απάντησης στην βουλή.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Καλημέρα, κύριε Αλεξιάδη. Σας ευχαριστώ που είστε σήμερα εδώ και χθες ήμασταν μαζί.
Σήμερα πρέπει να συζητήσουμε το ζήτημα, το οποίο χρονίζει, της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων. Θα καταθέσω στα Πρακτικά για όποιον συνάδελφο χρειαστεί να έχει μια εικόνα την έκθεση του κ. Μάρδα, ο οποίος μιλάει για 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ διαφυγόντα έσοδα ετησίως από το λαθρεμπόριο καυσίμων. Οι πιο συντηρητικές μελέτες το κατεβάζουν στα 600. Δεν είναι, όμως, έξι ευρώ. Είναι πάρα πολλά τα χρήματα που χάνονται.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Δημήτριος Καμμένος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Το λαθρεμπόριο και η νοθεία καυσίμων έχει αναδειχθεί ως το μεγαλύτερο, σοβαρότερο και ανεξέλεγκτο πρόβλημα το οποίο θέτει σε κίνδυνο και τη δημόσια υγεία αλλά και δημιουργεί τρύπες στα έσοδα του ελληνικού δημοσίου. Σύμφωνα με μελέτες η πιο σύγχρονη και αποτελεσματική μέθοδος στον έλεγχο της νοθείας στα καύσιμα είναι η μοριακή ιχνηθεσία. Είναι ένα χημικό στοιχείο το οποίο τοποθετείται στις ποσότητες των υγρών καυσίμων και είναι δυνατή η παρακολούθηση της διακίνησής τους σε όλα τα επίπεδα.
Το Υπουργείο Οικονομικών εξέφραζε από τις αρχές του 2016 την αισιοδοξία ότι όλα τα μέτρα θα έμπαιναν σε εφαρμογή το αργότερο μέχρι τα τέλη του περασμένου Ιουνίου. Γνωρίζω τις κοινές υπουργικές αποφάσεις, όπως την από 27/6/2014, αλλά και την από 03/02/2016 -τις έχω μπροστά μου, αλλά δεν τις καταθέτω, γιατί είναι δημόσια έγγραφα- για τη συγκρότηση των μελών εργασίας του Υπουργείου Οικονομικών για τη σύσταση σχεδίου κοινής υπουργικής απόφασης γι’ αυτά τα ζητήματα.
Είμαι ενήμερος, επίσης, ότι η σύσταση της ομάδας εργασίας ολοκλήρωσε το έργο της στις 8 Μαρτίου, πριν από αρκετούς μήνες. Το έστειλε στο Υπουργείο Οικονομικών και θα ερωτηθείτε γι’ αυτό. Άρα, έχουμε και ένα πόρισμα για το τι πρέπει να κάνουμε από τον Μάρτιο και πρέπει πλέον, εφ’ όσον τελείωσε η πρώτη διαπραγμάτευση -και καταλαβαίνω την καθυστέρηση λόγω των διαπραγματεύσεων με τους Θεσμούς- να επιταχύνουμε.
Ένα ακόμη μέτρο που δεν βοήθησε την πάταξη του λαθρεμπορίου -και πρέπει να το πούμε- είναι αυτό της εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια, που κόστισε συνολικά στους πρατηριούχους και στο Δημόσιο πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ και δεν έχει αξιοποιηθεί.
Πώς δεν έχει αξιοποιηθεί; Θα πρέπει να το αναφέρουμε. Ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών αναφέρει ότι το 98% των πρατηρίων έχει το σύστημα. Το 94% των δεδομένων πηγαίνουν στο Υπουργείο, αλλά ούτε ελέγχονται, ούτε αξιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων λόγω έλλειψης στελέχωσής της. Αυτό καταγγέλλει ο Σύνδεσμος. Πρέπει να το ελέγξουμε.
Βάλαμε το σύστημα. Εάν δεν έχουμε, όμως, και τον κόσμο για να ελέγξουμε; Κάποιος θα πει ότι όχι δεν το βάλαμε εμείς, το έβαλε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Όμως, δεν θέλω να ψέξω –είναι εδώ και ο κ. Μηταράκης- την προηγούμενη Κυβέρνηση ότι έβαλε το σύστημα, για να γίνει η προμήθεια των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Διότι εάν δεν φέρεις και το έσοδο, τότε τι κάνεις; Βάζεις ένα σύστημα χωρίς να έχεις στελεχώσει αυτούς που θα ελέγχουν τα δεδομένα για το λαθρεμπόριο;
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε, που θα καταχραστώ άλλα είκοσι δευτερόλεπτα.
Ερωτάσθε εν τάχει, κύριε Υπουργέ: Πώς προτίθεστε να αντιμετωπίσετε το λαθρεμπόριο καυσίμων; Γιατί ενώ ισχύει η νομοθετική ρύθμιση από το 2012, καθυστερεί η έκθεση της ενεργοποιημένης διάταξης για τη μοριακή ιχνηθεσία; Ποια είναι μέχρι τώρα τα αποτελέσματα εργασίας της ομάδας διοίκησης, όπως είπα, και το πόρισμα που έχει βγει από τον Μάρτιο του 2016; Και γιατί…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Οι ερωτήσεις είναι γραμμένες. Τις έχει δει ο Υπουργός.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ. Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Πραγματικά είναι ένα σημαντικότατο θέμα το θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων. Εγώ προτείνω ότι θα πρέπει κάποια στιγμή, κύριε Καμμένε, να κάνουμε μια αναλυτική συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για το τι έχει γίνει στον τομέα του λαθρεμπορίου καυσίμων, στον τομέα του λαθρεμπορίου καπνικών, να έχουμε τον χρόνο να καταθέσουμε τα πάντα.
Εδώ έχουμε το εξής δεδομένο. Έχουμε ένα πλήρες νομοθετικό πλαίσιο. Στο θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων δεν έχουμε να φέρουμε κάποια καινούργια νομοθετική διάταξη, δηλαδή, να φέρουμε καινούργιο νομοσχέδιο, όπως είχαμε στο λαθρεμπόριο των καπνικών. Όμως, έχουμε το περίεργο να υπάρχουν πολύ καλές νομοθετικές διατάξεις από το 2012, 2013, 2014 οι οποίες τι προέβλεπαν; Προέβλεπαν πολύ σωστά μέτρα με μία δηλητηριώδη λεπτομέρεια, ότι έπρεπε να εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση. Και αυτό παρέμενε κάπου στα συρτάρια του Υπουργείου.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι και για τα τρία θέματα -θα μιλήσω αναλυτικά γι’ αυτά- υπάρχει προσπάθεια να
επιταχυνθούν οι ενέργειες. Και λέω να επιταχυνθούν πάρα πολύ και καταλαβαίνω το γλωσσικό ατόπημα. Όμως, κάνουμε μεγάλη προσπάθεια στο να γίνουν πολύ πιο γρήγορα αυτά τα πράγματα, να βγουν αυτές οι υπουργικές αποφάσεις. Έχει τελειώσει η συγκεκριμένη Επιτροπή. Είμαστε τώρα στη φάση μελέτης για να βγει η κοινή υπουργική απόφαση, για να λύσει το θέμα των ιχνηθετών.
Οι ιχνηθέτες –θα το πω πολύ σύντομα, όπως και εσείς- είναι ένα στοιχείο το οποίο θα μπαίνει μέσα στο καύσιμο, όταν βγαίνει από το διυλιστήριο. Και οποτεδήποτε βρούμε αυτό το καύσιμο και το ελέγξουμε, θα ξέρουμε πότε, από πού έφυγε, ποια ποσότητα και για πού προοριζόταν.
Έτσι αν βρούμε καύσιμο στη Λαμία που έπρεπε να πάει στην Τρίπολη θα ξέρουμε ότι είναι προϊόν λαθρεμπορίας. Ή εάν βρούμε καύσιμο το οποίο είναι για άλλη χρήση να πηγαίνει για άλλη χρήση πάλι θα είναι προϊόν λαθρεμπορίας. Θα μας δώσει ένα πάρα πολύ καλό εργαλείο στο ελέγξουμε μετά τη διακίνηση του πετρελαίου.
Διαβεβαιώνω, λοιπόν, ότι σε ό,τι αφορά τους ιχνηθέτες τρέχουν οι διαδικασίες πάρα πολύ. Υπήρχε ένα ζήτημα στο αν θα πρέπει να αποκαλυφθεί ή όχι το χημικό μόριο του ιχνηθέτη. Αυτό δημιουργούσε προβλήματα διότι οι σοβαρές εταιρείες, που μπορούν να διεκδικήσουν τους διαγωνισμούς, δεν θα έρχονταν ποτέ να πουν ότι αυτό είναι το χημικό μόριο, δηλαδή, «αυτή είναι η σύνθεση του ιχνηθέτη που πουλάω» διότι μετά θα μπορούσε να αντιγραφεί. Αυτό ξεπεράστηκε με έγγραφο που κάναμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σύμφωνα με γραπτή απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν κρίνεται υποχρεωτική η εκ μέρους των κρατών-μελών δημοσιοποίηση του χημικού τύπου.
Και θέλω να σας ενημερώσω ότι ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προβεί σε πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ευρωπαϊκό ιχνηθέτη νέας τεχνολογίας με ημερομηνία υποβολής προσφορών μέχρι 31/3 και ολοκλήρωση επιβολής του νέου μορίου πριν την 31/12/2016.
Για πλήρη ενημέρωσή σας καταθέτω μια σειρά από έγγραφα του Υπουργείου Οικονομικών, της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για το πόσοι έλεγχοι έγιναν κλπ.
(Στο σημείο αυτό ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Στη δευτερομιλία μου θα απαντήσω στα υπόλοιπα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τον λόγο έχει ο κ. Καμμένος.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ.
Η εικόνα που μας δίνετε είναι ενθαρρυντική. Θέλω να ελπίζω και πιστεύω -και θα ελεγχθούμε γι’ αυτό- ότι μέσα στο έτος, στο 2016 που διανύουμε τώρα και τους επόμενους μήνες, εφόσον υπογράψουμε εμείς τις κοινές υπουργικές αποφάσεις, υπάρχουν τα συστήματα, γίνει ο διαγωνισμός, να τελειώσουμε με τη διαδικασία έτσι ώστε τέλος του χρόνου ή αρχή του 2017 να μπορέσουμε να έχουμε βάλει το σύστημα σε εφαρμογή. Να ξεκινήσουμε να μειώνουμε την απώλεια εσόδων έτσι ώστε αυτήν τη μείωση της απώλειας των εσόδων να μπορέσουμε να τη βάλουμε και σε αριθμούς στον προϋπολογισμό του 2017 για το 2018. Διότι και 600 εκατομμύρια τον χρόνο να είναι ή 700 και όχι 2,5 δισεκατομμύρια, που είχε υπολογίσει ο κ. Μάρδας, είναι πάρα πολύ υψηλό το ποσό και δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια ούτε να καθυστερήσουμε άλλο. Μαζί με τα καπνικά, που τελειώσαμε, πρέπει να τελειώσει και το θέμα των καυσίμων και του ΦΠΑ, όπως είπαμε χθες, και κλείνουμε σχεδόν το 90% της απώλειας, τουλάχιστον της φανερής και τεράστιας, εσόδων για το δημόσιο, που είναι και της αρμοδιότητάς σας.
Τίθεται ένα επίσης τεράστιο ζήτημα με τα τελωνεία. Θα πρέπει να το αναφέρω διότι τόσο στον Έβρο, από την Τουρκία, τόσο στα σύνορά μας με την Αλβανία, όσο με τα Σκόπια όσο και με τη Βουλγαρία, λόγω και της κρίσεως -και δεν είναι μόνο αυτού του τρέχοντος έτους, αλλά και των προηγούμενων ετών- πολλά βυτιοφόρα με πάρα πολλούς τρόπους κάνουν λαθρεμπόριο. Θα αφήσω και ένα μικρό έγγραφο που έχω, το οποίο εξηγεί ακριβώς πώς γίνεται το λαθρεμπόριο βήμα-βήμα στα σύνορα, τι δηλώνουν τι δεν δηλώνουν, πώς μεταφορτώνουν τα υγρά καύσιμα και στην Τουρκία και σε όλα τα σύνορα για ενημέρωση όλων. Και θα κάνω μια ειδική ερώτηση και για τα τελωνεία γι’ αυτόν τον λόγο.
Όπως, επίσης, και για τα σκάφη, τα λεγόμενα σλέπια ή μπάρτζες, όπως τα λένε στην αγορά, τα οποία ξεφορτώνουν μεσοπέλαγα καύσιμα και γίνεται το λαθρεμπόριο. Εκεί επισήμαινε ο κ. Σιούφας, αν δεν κάνω λάθος, μπορεί να θυμάται και ο κ. Κακλαμάνης καλύτερα από εμάς γιατί δεν ήμασταν και στη Βουλή, ότι παραμένουν ακινητοποιημένα επί τέσσερα χρόνια σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου που παρελήφθησαν το 2008 με κόστος αγοράς δύο εκατομμυρίων ευρώ για να εντοπίζουν τα αόρατα σλέπια, αυτά τα μικρά σκάφη που ξεφορτώνουν μεσοπέλαγα. Το καταθέτω.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Δημήτριος Καμμένος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, εάν έχετε τον χρόνο και την καλοσύνη να μας ενημερώσετε, για να μην αναγκαστώ να κάνω άλλη ερώτηση. Αυτά τα σκάφη τα έχουμε παραλάβει; Έχει γίνει κάτι; Τα έχει πάρει το δημόσιο; Είναι σε λειτουργία; Αν όχι ας το κάνουμε εμείς αν δεν το έκαναν οι άλλοι από το 2008. Για να μπορέσουμε να καταδιώξουμε και το λαθρεμπόριο στη θάλασσα.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Θα είμαι ο τελευταίος, κύριε Βουλευτή, που θα πω ότι στον τομέα του λαθρεμπορίου, στον τομέα φοροδιαφυγής έχουμε κάνει ό,τι έπρεπε να κάνουμε και είμαστε εφησυχασμένοι και επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας. Έχουμε να κάνουμε πάρα πολλή δουλειά και πρέπει να κινηθούμε πολύ πιο γρήγορα και έχουμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Γνωρίζουμε τα προβλήματα και ειδικά στο λαθρεμπόριο καυσίμων γνωρίζουμε το τι κρύβεται πίσω απ’ αυτήν την ιστορία, το ποιοι εξυπηρετούνται.
Υπάρχει, όμως, και ένας άλλος σημαντικότατος παράγοντας, το θέμα του ανταγωνισμού, διότι επιχειρήσεις σοβαρές, οι οποίες δεν θέλουν να εμπλακούν σ’ αυτό το σπορ, δεν μπορούν να ανταποκριθούν και αναγκάζονται και αποσύρονται από την αγορά ή έχουν τρομερά οικονομικά προβλήματα, ενώ κάποιοι άλλοι δημιουργούν τέτοιες δομές που βοηθούν το λαθρεμπόριο και μπορούν και επιβάλουν την άποψή τους στην αγορά των καυσίμων και όχι μόνο, διότι επεκτείνονται και αλλού. Γνωρίζουμε καταστάσεις, πρόσωπα κλπ..
Σε ό,τι αφορά το λαθρεμπόριο καυσίμων, τρεις είναι οι άξονες που κινούμαστε: Πρώτο είναι το θέμα της ιχνηθέτησης των καυσίμων, δεύτερο το θέμα της τοποθέτησης GPS και τρίτο το θέμα της πλήρους εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών.
Θα ξεκινήσω από το σύστημα εισροών-εκροών, γιατί για την ιχνηθεσία είπα.
Το σύστημα εισροών-εκροών έχει τοποθετηθεί στο 98% των βενζινάδικων, όπως είπαμε. Έχει τοποθετηθεί περίπου στο 72% των δομών για διυλιστήρια και φορολογητέες αποθήκες.
Εκεί είμαστε στο στάδιο εφαρμογής και προχωρά αυτή η διαδικασία. Είμαστε, δηλαδή, στο να εφαρμοστούν αυτά τα πράγματα και θα πιέσουμε να εφαρμοστούν πιο γρήγορα και να εφαρμοστεί και το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει στο σύστημα εισροών-εκροών. Βεβαίως, το θέμα δεν είναι μόνο να τοποθετηθεί το σύστημα και να συλλέγουμε τα στοιχεία, διότι έχουμε γεμίσει στο Υπουργείο Οικονομικών από αποθήκες -θυμάμαι παλαιότερα- με ένα σωρό αρχεία, τα οποία δεν ήλεγχε κανείς ή τώρα με ηλεκτρονικά αρχεία που δεν ελέγχονται όπως θα έπρεπε. Άρα, εκεί κάνουμε συγκεκριμένες ενέργειες και θα έχουμε αποτελέσματα.
Θέλω να κλείσω με το σύστημα GPS. Έχει τελειώσει το πόρισμα της επιτροπής που προβλεπόταν εδώ και χρόνια και δεν είχε γίνει ποτέ, εκδόθηκαν δυο κοινές υπουργικές αποφάσεις τον Δεκέμβριο και τον Απρίλιο και πλέον είμαστε στο στάδιο εφαρμογής αυτού του συστήματος.
Αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι και τα τρία συστήματα, η ιχνηθεσία, το GPS και τα συστήματα εισροών-εκροών είναι τρεις παράλληλες δράσεις, τις οποίες πιέζουμε να «τρέξουν» όσο γίνεται πιο γρήγορα, διότι έχουμε την αίσθηση και την πληροφόρηση ότι μόλις αυτά τα συστήματα λειτουργήσουν, ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς θα εξυγιανθεί, θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα του Δημοσίου και θα σταματήσουν αυτά τα παρατράγουδα που υπάρχουν αυτή την περίοδο.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, εάν ξέρετε, μπορείτε να μας πείτε για τα δυο ειδικά καράβια που είπε ο κύριος συνάδελφος; Υπάρχει απάντηση;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Δεν έχω εικόνα ακριβώς αυτή τη στιγμή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Εντάξει.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Η εικόνα που έχω αυτή τη στιγμή είναι ότι έχουν χρησιμοποιηθεί αυτά τα σκάφη, αλλά πιο αναλυτικά θα σας ενημερώσω.