Στην Ολομέλεια όπου συζητήθηκε το Νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης τοποθετήθηκε ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Γιώργος Αρβανιτίδης σημειώνοντας την θετική στάση του κόμματος υπερ της ηλεκτροκίνησης αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν εξηλεκτρίζουμε τις μετακινήσεις μας χάριν γούστου ή ντιζάιν ή από μόδα.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Αρβανιτίδης:
Υπάρχει ένα ολόκληρο σκεπτικό με στόχο την βιώσιμη κινητικότητα βάσει αρχών και προτεραιοτήτων προς ανάσχεση της Κλιματικής Αλλαγής. Και με ακόμα πιο απώτερο στόχο την Αειφόρο Ανάπτυξη και την αλλαγή παραδείγματος.
Αν ολόκληρη η παγκόσμια βιομηχανική παραγωγή αυτοκινήτων είχε κινηθεί προς την ηλεκτροκίνηση πιο νωρίς, τότε και ο πλανήτης μας θα είχε αλλάξει πιο έγκαιρα ενεργειακό μοντέλο.
Υποστηρίζουμε την πράσινη στροφή της οικονομίας στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται και η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Η μετάβαση όμως αυτή πρέπει να γίνει μέσα από μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση της ηλεκτροκίνησης και σε άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς (οχήματα, πλοία, τραίνα), κάτι που δυστυχώς δεν κάνει το Νομοσχέδιο της Κυβέρνησης. Έπρεπε επίσης να υποστηριχθεί με γενναία αλλά κλιμακούμενη επιδότηση στη βάση εισοδηματικών και άλλων κριτηρίων και με διασφάλιση της «πράσινης» ενέργειας από ΑΠΕ στα σημεία φόρτισης.
Για αυτούς τους λόγους στο Κίνημα Αλλαγής είπαμε εξ’ αρχής ΝΑΙ επί της Αρχής αλλά δεν υπερψηφίζουμε συγκεκριμένα άρθρα που αποτυπώνουν την αποσπασματική αυτή θεσμοθέτηση και την χωρίς εισοδηματικά κριτήρια οριζόντια επιδότηση της αγοράς και μίσθωσης μόνο ηλεκτρικών οχημάτων και προτείναμε τρόπους ενίσχυσης των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και να προστεθούν πόροι για δράσεις με πιο εξειδικευμένα και στοχευμένα κριτήρια και γενναία κίνητρα, όπως π.χ. σε ακριτικά νησιά για τους μόνιμους κατοίκους ή για πολύτεκνες οικογένειες κλπ.
Τέλος, ο κ. Αρβανιτίδης σημείωσε την αρνητική εξέλιξη για τα μειωμένα κονδύλια που θα λάβει η χώρα μας από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και κάλεσε την κυβέρνηση να χαράξει εθνική ενεργειακή πολιτική, σε άμεση συνεννόηση με τα κόμματα, για την αντιμετώπιση της κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας νότια της Κρήτης.
Πιο αναλυτικά τα βασικά σημεία από την τοποθέτηση του κ. Αρβανιτίδη:
- Η Κυβέρνηση υιοθετεί όρους που πρώτοι έχουμε θέσει στον δημόσιο διάλογο. Το ζητούμενο είναι να υιοθετεί και το ουσιαστικό περιεχόμενό τους και να μην μένει μόνο σε μια επικοινωνιακή καμπάνια επιστρατεύοντας από τη ΣΥΡΟ το πρώτο ελληνικό ηλεκτρικό όχημα, το Enfield 8000, κατασκευής 1973, της εταιρείας Γουλανδρή. Δεν μας είπε όμως, ότι η τότε Κυβέρνηση Καραμανλή της Ν.Δ. δεν αδειοδότησε ποτέ αυτό το όχημα, καθώς το κράτος δεν μπορούσε να βρει τρόπο να φορολογήσει το Enfield 8000. Ελπίζουμε βέβαια, αν προκύψει ανάλογο θέμα, μεθαύριο το Υπουργείο Οικονομικών να μην βρει τελικά διάφορους τρόπους να φορολογήσει τα ηλεκτρικά οχήματα όταν σήμερα το ΥΠΕΝ φέρνει φορολογικά κίνητρα για την αγορά τους.
- Το παρόν Νομοσχέδιο προβάλλεται από την Κυβέρνηση ως η πιο ριζική περιβαλλοντική πολιτική για την βιώσιμη κινητικότητα. Την ίδια στιγμή όμως πιο ουσιαστικές δράσεις και υποδομές βιώσιμης κινητικότητας όπως η ανάπτυξη του Σιδηρόδρομου, του Τραμ και του Μετρό, (των πιο φιλοπεριβαλλοντικών μέσων), παραμένουν στάσιμες ή καθυστερούν και ΔΕΝ είναι στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, ή εφαρμόζονται πιλοτικά ως πρόχειρα σχέδια πεζοδρομήσεων στην Αθήνα, χωρίς καμία συνοχή που μόνο… «Μεγάλος Περίπατος» δεν είναι, ενώ θα χρειαστεί σύντομα νέα νομοθέτηση από τα Υπουργεία Υποδομών/Μεταφορών, Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Ψηφιακής Πολιτικής και Οικονομικών.
- Παρά τη σωστή κατεύθυνση της νομοθετικής πρωτοβουλίας πρόκειται για παρέμβαση αποσπασματική, μικρού βεληνεκούς, συνοδευόμενη από πολύ προβολή και επικοινωνία που αφορά λίγους. Η απόκτηση ενός ηλεκτρικού οχήματος στην σημερινή ελληνική κοινωνία και πραγματικότητα αφορά όσους έχουν ήδη αυτοκίνητο και ενδιαφέρονται να πάρουν ένα δεύτερο ή τρίτο. Η θέση μας είναι να διοχετευτούν όσο μεγαλύτερα ποσά γίνεται στους πιο αδύναμους οικονομικά.
- Καλές οι επιδοτήσεις σε ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα και η προσπάθεια να αναπτυχθεί ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος αυτών των προϊόντων, αλλά οι κύριοι ωφελημένοι αυτού του Νομοσχεδίου θα είναι εταιρείες και ειδικά ξένες και ΟΧΙ φυσικά πρόσωπα που αναζητούν οικονομικούς και βιώσιμους τρόπους μετακίνησης. Για να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος του ΕΣΕΚ για το 2030, ώστε ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα μπαίνει σε κυκλοφορία στην Ελλάδα να είναι ηλεκτρικό, πρέπει να αναπτυχθεί ραγδαία το σχεδόν ανύπαρκτο δίκτυο υποδομών φόρτισης.
- Αναδείξαμε την σύγχυση που προκλήθηκε από τις αντιφατικές διατάξεις του παρόντος Νομοσχεδίου και αυτών που τέθηκαν σε διαβούλευση – το ίδιο διάστημα – στο Φορολογικό Νομοσχέδιο, σε σχέση με την απαγόρευση εισαγωγής οχημάτων παλιάς τεχνολογίας Εuro 1, Euro 2 και Euro 3 ή απλώς την υπερφορολόγησή τους όπως προέκρινε το Υπουργείο Οικονομικών.
- Σε σχέση με τις Τροπολογίες που φέρνουν παρατάσεις ρύθμισης αυθαιρέτων και άλλα ενεργειακά και περιβαλλοντικά ζητήματα, σημειώνουμε για μια ακόμα φορά τον κακό προγραμματισμό και την αναστάτωση στην αγορά που έχουν προκαλέσει οι καθυστερήσεις του ΥΠΕΝ και η ανυπαρξία διαβούλευσης για την ρύθμιση συγκεκριμένων θεμάτων, ενώ χρειάζεται επίλυση σειρά και άλλων ζητημάτων που η ενεργειακή αγορά αναμένει. Για την ΛΑΡΚΟ, επισημαίνουμε ξανά ότι η νομοθετική ρύθμιση της Κυβέρνηση δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητα της εταιρείας και αφήνει ανοιχτό παράθυρο για την υποχρεωτική πτώχευσή της με πώληση σημαντικού μέρους του ενεργητικού της εταιρείας.
Δείτε εδώ ολόκληρη την τοποθέτηση του κ. Αρβανιτίδη:
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις